Vinterarbeid del 2
Våren kommer som oftest fortere enn mann forventer, å skal vi ha båtene klare er tiden fra nå og fremover viktig å bruke.
I del 1 av denne miniserien tok vi for oss skrog, kjøl, ror/styresystem, cleat og fittings. I del 2 setter vi forkus på rigg, seil, tauverk og krybbe.
Du kjenner nok selv best til tilstanden til seilgarderoben din. Men det kan dukke opp feil og mangler selv på nye seil som ikke er så veldig slitt. På fokken er det viktig å etterse forlik, akterlik og alle sømmer. Sjekk også festeanordningen mot forstaget. Er det knapper eller plast klips, så se nøye over disse. Det er en tendens til at disse ryker lett, og må skiftes. Har du spiler i fokken, så sjekk spilelommen. Spesielt i forkant hvor det kan skje at spilen kan gnage hull. Det er de samme tingene man skal etterse i storseilet. Se etter slitasje rundt området hvor seilet treffer salingene i unnavindseilas, her kan det være skader. Ser seilene generelt slappe og slitne ut, er det kanskje på tide med en utskiftning av seilene. Det er flere gode leverandører av seil til 2.4mR, så sjekk litt rundt!
Ta en kikk på masta. Se etter sprekker og bulker, gjerne på de mest utsatte plassene som rundt vantinnfesting og salingene. Har du vanter av rod er det vanskelig å oppdage slitasje..ryker de så ryker de.. På wire er det lettere å se. Er du i tvil om et vant er skadet, så skift det umiddelbart. Det er bedre å bytte FØR det evt skulle ryke, det er leit å miste et vant/stag under seiling.. Se over fall, skjøter, kick, spribomuthal og trimliner. Det er forholdsvis høy slitasje på tauverket i en 2.4, men det er ikke snakk om de store beløpene pga den kjekke størrelsen, så skift gjerne oftere enn strengt nødvendig. På bommen så må du sjekke alle innfestninger til skjøte/kick. Sjekk nøye popnaglene og disse viser svakhetstegn eller er løse må de byttes. Se over spribom, bytt gjerne strikken og uthalstauet. Bommen blir ofte litt skjev etter endt sesong, så prøv å rett den ut!
Krybba trenger og litt ettersyn. Båten står mye i krybba, og den blir utsatt for mye belastning iløpet av årene. Når båtene blir fraktet på henger over mange mil, er det mye belastninger på krybbekonstruksjonen. Se etter alle sveiser, enten krybba er av rustfritt stål eller aluminium. Sveisene kan bli skjøre og sprøe og sprekker kan oppstå. Ta en kikk på polstringene på labbene mot skroget, samt i bunnen hvor kjølen hviler. Er det slitasje her så fjern gammel polstring. et tips her er å kjøpe noe så enkelt som et liggeunderlag og skjære til for tilpassing. Slikt fåes kjøpt for under 100 lappen på bla. Biltema. Sjekk og hjulene, har du luftfylte hjul så blås de opp og sjekk for sprekker. Etterse og splintene i hjulakslinger og i «jekkene».