Hva skjer’a – november
Sesongen 2017 er over, men det betyr ikke at seilerne har gått i dvale av den grunn. Det har vært stor aktivitet i det norske 2.4 miljøet denne høsten….kanskje mer enn på lenge, og det er utdelt positive ting på gang.
Sørvest :
De største endringene i høst har skjedd i Stavanger. Flåten har som kjnt blitt flyttet fra Breiviga til Våganes båtforening ved Hafrsfjord. Hafrsfjord har vist seg å være en strålende arena for 2.4 seiling, og det blir spennende å se hva gutta i Stavanger får til på landssiden her etterhvert. Det blir neppe noen nasjonale arrangementer her i 2018, men i 2019 burde det være klart for en stor regatta her. Klassen har vokst med 3 båter bare i høst, da NOR 99, NOR 128 og NOR 130 har blitt solgt fra Stord til Stavanger. Dvs at man nå har 10 båter i Hafrsfjord. Dessverre veltet NOR 125 under en kuling i høst, men blir nok snarlig reparert. På Stord har Erlingen hentet seg flett ny båt fra Finland, mens det blir spennende å se hva kaptein skuteløs Utbjoe seiler i til neste sesong. Sola blad har laget en artikkel om det som skjer i Hafrsjord. Den kan dere lese her.
Nordvest :
Ålesunderne har avsluttet den ordinære sesongen. Av de tre aktive klassene i seilforeningen hadde 2.4mR størst deltakelse og på foreningens premieutdelingsfest, som også var 90-årsjubileum, gjorde klassen det stort. Første utdeling var for Vinterserien 2016 – 2017, den aller første vinterserien i foreningens historie. Den vant Trond M. Ola ble klassens Klubbmester for 2017. 2 seilaser i årets vinterserie er nå seilt, den siste med kraftig vind og stor sjø. Lars Roar vant den første og Pål den andre. Det blir 12 regattaer frem til påske, hvorav de 6 beste teller. Trond seiler NOR 122, Inges tidligere båt. 4 personer låner nå båter av og til og deltar, men så langt har ingen av dem bestemt seg for å kjøpe. Vi håper på 2 av dem. Arnts NOR 108, en Sødergren Mk3 som veltet og ble skadet for noen år siden, står nå i hallen for reparasjon. Den skal under seil til våren. Det samme gjelder NOR 138 som er den av svenskebåtene som trenger mest fiksing før salg. Hver mandag møtes gjengen. Det har blitt utredet og vedtatt et system for harestart og ett-merke-målgang, slik at det denne gangen skal bli mulig å sløyfe arrangør på vinterregattaene og samtidig legge starten så langt fra land at en sikrer god vind. Opplegget har fungert helt greit på de to første regattaene. På foreningens evalueringsmøte fikk vi gjennomslag for å beholde de faste merkene gjennom vinteren, i den grad de ikke blir tatt av trålere og skip i mørket
Østlandet :
Det er liten bevegelse i aktivitetet i øst. Bjørnar reiser til Miami for å trene, mens de fleste andre har pakket inn båtene. NOR 100 er solgt til en seiler i Tønsberg, så det er tendenser til vekst. I Tønsberg er det viktig at engasjementet spesielt Andre har tatt med seg inn i klassen verdsettes og bidrar til økt vekst. I indre fjord er hovedmålet å få fasilitetene og arrangementer i Bærum til å komme under ordnede forhold slik at man får til ukentlige seilaser i 2018. Dette har dessverre ikke funket så langt.
Nasjonalt :
Terminlisten for 2018 er så godt som klar og blir lagt ut så snart den er bekreftet. Styret har hatt sitt første møte etter årsmøtet, og referatet kan leses her på siden. I Sverige er det positive tegn til engasjement etter at fingeren har vært satt på sviktende deltakelse. Det har vært både snakk om å gjenopplive Frostbite regattaen, og senest på facebook kan det leses om forslag om en «grense-cup» mellom Sverige og Norge. Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette, men helt klart er det at både svenskene og nordmennene ville nyte godt av samarbeid.
Båter til salgs :
NOR 131 (Charger 2014) selges vinterpis 79.000,- (se kjøp/salg sidene)
Flere båter til salgs i Ålesund (kontakt Ola Herje)