Februar…den lange vintermåneden som gir tid til vedlikehold og sesongforberedelser
Vi setter igang vår miniserie som skal dreie seg om enkelt vedlikehold, slik at vi forhåpentligvis kan ha en problemfri seilsesong!
I denne utgaven skal vi se litt nærmere på skrog, styresystem/ror og kjøl.
Det er viktig å foreta en grundig visuell sjekk på hele skroget, over/under vannlinja samt dekket. Se etter dype riper og skader i gelcoat. Er det hull i gelcoat så må dette sparkles/fylles med gelcoatfiller. Finner du dypere skader, med løs glassfiber eller skade i kjernemateriale må du ta en grundigere reperasjon. Er skroget falmet eller mistet glansen er det en lett jobb å rubbe dette opp igjen. Det finnes et stort utvalg av produkter til dette, så her er det bare å velge. I hovedprinsipp kan de matteste overflater rubbes og poleres blanke og fine igjen. Ikke glem å legg på et topplag med forsegling, det være seg voks eller andre teflonbaserte produkter. Da varer glansen lenger, samt båten er lettere å holde ren å pen gjennom hele sesongen.
Har du problemer med ror eller styresystemer så kjenner du nok til det. Vanlige feil å mangler kan være:
*Løse pedaler
*Slitte styretau
*Løse styretaugjennomføringer
*Slark/løs i rorkvadrant
*Utslitte foringer i gjennomføring
Ta en titt på pedalene, etterstram skruene i dørken. Hvis disse glipper så må du enten gå opp i dimensjon på skruen, evt bruke locktite eller lignende. Følg styretauet helt bak til kvadranten, er dette slitt så bytt tauverket. Sjekk slark i kvadranten. Hold igjen roret samtidig som du vrir på kvadranten. Virker dette fast å fint er det ok. Hvis du finner slark her, så start med å etterstramme skruene. Låseskruen gjennom rorakslingen kan det være greit å sjekke for slitasje, ser denne ok ut så etterstram setskrue. Her kan du også gjerne bruke locktite, kvadranten har en tendens til å løse seg litt og dette kan elimineres med noen dråper.
Hvis du har slark i hele rorstammen, så må du kanskje bytte foringene. Det finnes to foringer, en nede og en oppe. Disse fås kjøpt hos Charger, men de kan også lages. Sjekk på verksteder i nærheten, foringene dreies fint i teflon. Ta og en kikk på rorhylseforsterkningene mot bunnen i båten. Se etter sprekker eller tegn til lekkasje.
Se over kjølen på båten. Utvendig er det viktig å se etter sprekker i bakkant i overgangen mellom skrog og kjøl. Ta og en grundig kikk oppi båten i overgang skrog/kjøl. Se over avstivere, se etter sprekkdannelser og i innerliner om du har det. Det kan svare seg å ta ut alt bly, og foreta en rengjøring nede i kjølen. Mye støv og dritt samles i bunnen og kan tette igjen dreneringshullet. Hvis du tar jobben med dette, kan det være praktisk å snu båten oppned. Da kommer du lett til for å inspisere hele undervannsskroget. Bunnen av kjølen som vanligvis hviler i krybba ser ikke alltid så fin ut. Småstein og sand i krybba kan ligge å gnisse mot gelcoaten, så her kan den svare seg å pusse lett over med fint våtslipepapir etterfulgt av rubbing og voks. Blyloddene har en tendens til å slippe støv når de er tørre, så det kan være et tips å smøre dem inn med fett/benar/terrasseolje å la de tørke før du slipper dem nedi kjølen igjen.