VM 2008 Etter mye om og men var det til slutt klart at VM for oss 2.4mR seilere i år skulle foregå i Las Palmas. Arrangør var Real Club Nautico de Gran Canaria. (medlemskap der koster 30.000 euro). Båtene måtte sendes dit som
containerfrakt. Dette viste seg etter hvert å være både dyrt og
komplisert å få arrangert. Ernst Torp som hadde fått det hele i
gang, satte i gang med å tigge penger til transport, og klarte å få
inn hele 45000. I tillegg betalte han kr 10000 for å få med bilen
sin i containeren. Han fikk også tilbud på frakt som Harald jobbet
videre med utover sommeren og høsten. Det ble skaffet ATA Carnet for
tollklarering av båtene, og i midten av september møtte vi opp i
Oslo med båtene og pakketContaineren. Den ankom Las Palmas 8/10 og ble kjørt til klubben sammen med 4 andre.
Vi seilere reiste dit 14. og 15. okt. Etter rask innsjekking på hotellet var det bare
å sette i gang med sjøsetting, rigging og klargjøring. Det var litt
utfordring med kranen da den var veldig oljete, det beste var å
sjøsette båten uten mast. Etter noen dager fikk man noen
kjettingforlengere som ikke hadde olje, og det ble mye bedre. Neste dag, torsdag, seilte Harald tidlig ut for
å trene sammen med svensker og finner som allerede hadde seilt i
flere dager. Med gammelt storseil og ny hardfokk kjentes båten bra,
og farten var god. Bjørnar kom også etter hvert og seilte. Det var
en trener som la bane, og vi fikk etter hvert også startet litt.
Harald hadde god fart, mens Bjørnar var litt misfornøyd med farten. Neste dag var de andre stort sett klare med
mekking, og vi seilte ut igjen. Bjørnar fant den beste farten når
ene spilen i fokken ble fjernet, og vi var klare for fortsettelsen. Søndag var det klart for prøveregatta. Etter hvert kom vi i gang, med mange tjuvstartende, bl.a Bjørnar, men Bjørnar mener at flere ikke ble tatt og at det føltes litt urettferdig. Harald var fornøyd med farten, og kom inn til en 13. plass som ga grunn til optimisme. Ole og Mona seilte ikke og valgte å ta oppladningen på annen måte. Var det lurt? Dag 1 - mandag 20. oktober Harald hekter i starten og må ta straff, og
Bjørnar tjuvstarter og må gå tilbake. Når første kryssmerke kommer
er det dessverre en samling av norske båter bak i feltet, det blir
litt oppseiling for Harald og Bjørnar og begge plasserer seg bak
midten. Neste seilas likedan. Harald er veldig misfornøyd. Bjørnar
lengter etter mer vind, og ser en mulighet for det lenger ut i uken Etter innseilingen som er ca 1 time hard kryss, er det rikelig med gratis mat og drikke til alle seilerne, så middag er overflødig. Dette gjentar seg til og med fredag. Dag 2 - tirsdag 21. oktober Onsdag er hviledag, og båtene blir tatt på land. Veldig bra organisert av klubben. Dag 3 - torsdag 23. oktober Dag 4 - fredag 24. oktober Harald er også fornøyd med god fart og litt bedre starter. Han skulle nok ha seilt med det gamle storseilet hele tiden. Ole får en bedre dag med plasseringer midt i feltet. Mona liker seg fortsatt best på land.
Dag 5 - lørdag, avslutning. Om kvelden er det stor premieutdeling, med ”du gamla, du fria”, og svenskene tar rikelig for seg av premiebordet. Det hele avsluttes med en flott buffe med rikelig med mat og drikke.
Søndag er det hele over, og vi pakker båtene i containeren, som hentes mandag morgen for hjemsendelse. Tirsdag og onsdag reiser vi hjem til snø og kulde, etter 14 minnerike dager sammen med våre venner fra mange land.
|