VM 2008
Las Palmas, Gran Kanari

Etter mye om og men var det til slutt klart at VM for oss 2.4mR seilere i år skulle foregå i Las Palmas. Arrangør var Real Club Nautico de Gran Canaria. (medlemskap der koster 30.000 euro).

Båtene måtte sendes dit som containerfrakt. Dette viste seg etter hvert å være både dyrt og komplisert å få arrangert. Ernst Torp som hadde fått det hele i gang, satte i gang med å tigge penger til transport, og klarte å få inn hele 45000. I tillegg betalte han kr 10000 for å få med bilen sin i containeren. Han fikk også tilbud på frakt som Harald jobbet videre med utover sommeren og høsten. Det ble skaffet ATA Carnet for tollklarering av båtene, og i midten av september møtte vi opp i Oslo med båtene og pakketContaineren.

Den ankom Las Palmas 8/10 og ble kjørt til klubben sammen med 4 andre.

 

Vi seilere reiste dit 14. og 15. okt.

Etter rask innsjekking på hotellet var det bare å sette i gang med sjøsetting, rigging og klargjøring. Det var litt utfordring med kranen da den var veldig oljete, det beste var å sjøsette båten uten mast. Etter noen dager fikk man noen kjettingforlengere som ikke hadde olje, og det ble mye bedre.

 Ernst Torp med sin kone Britt

Neste dag, torsdag, seilte Harald tidlig ut for å trene sammen med svensker og finner som allerede hadde seilt i flere dager. Med gammelt storseil og ny hardfokk kjentes båten bra, og farten var god. Bjørnar kom også etter hvert og seilte. Det var en trener som la bane, og vi fikk etter hvert også startet litt. Harald hadde god fart, mens Bjørnar var litt misfornøyd med farten.

NOR 95 - Harald Rolfsnes

Neste dag var de andre stort sett klare med mekking, og vi seilte ut igjen. Bjørnar fant den beste farten når ene spilen i fokken ble fjernet, og vi var klare for fortsettelsen.
Neste dag, lørdag var tid for innsjekking, måling og kontroll, samt årsmøte for Harald.
Årsmøtet gikk bra, og målingen likeså, bortsett fra noe vektjusteringer og blybæring.

Søndag var det klart for prøveregatta.
Banen lå utenfor sydenden av byen, så utseilingen tok ca 1 time.
De fleste var ute i god tid, men startbåten kom først ca ½ time etter at vi skulle starte. Var dette standarden for VM?

Etter hvert kom vi i gang, med mange tjuvstartende, bl.a Bjørnar, men Bjørnar mener at flere ikke ble tatt og at det føltes litt urettferdig.

Harald var fornøyd med farten, og kom inn til en 13. plass som ga grunn til optimisme. Ole og Mona seilte ikke og valgte å ta oppladningen på annen måte. Var det lurt?

Dag 1 - mandag 20. oktober
Nå begynner alvoret.

Harald hekter i starten og må ta straff, og Bjørnar tjuvstarter og må gå tilbake. Når første kryssmerke kommer er det dessverre en samling av norske båter bak i feltet, det blir litt oppseiling for Harald og Bjørnar og begge plasserer seg bak midten. Neste seilas likedan. Harald er veldig misfornøyd. Bjørnar lengter etter mer vind, og ser en mulighet for det lenger ut i uken
Ole legger seg godt bak midten av feltet, og Mona plasserer seg bakerst med et brukket undervant.

NOR 90 - Ole Eide

Etter innseilingen som er ca 1 time hard kryss, er det rikelig med gratis mat og drikke til alle seilerne, så middag er overflødig. Dette gjentar seg til og med fredag.

Dag 2 - tirsdag 21. oktober
Bjørnar får til en bra plassering, men for Harald går det enda dårligere, og det kjennes som farten er dårligere enn under trening. Det er tydeligvis forskjell på å seile i felt med 50 båter og tirsdagsseiling i Tønsberg. I siste seilasen får Harald en flerre i storseilet av en lensende båt som mister styringen. Bjørnars gode seilas i første følges ikke opp i andre. Ole ligger fortsatt langt bak, og Mona som har fått nytt undervant, ryker nå et toppvant og må bryte. Men masten klarer seg.

NOR 1 - Bjørnar Erikstad. Her i flott startposisjon

Onsdag er hviledag, og båtene blir tatt på land. Veldig bra organisert av klubben.

Dag 3 - torsdag 23. oktober
Det er meldt mer vind (opp til 25 knop) og større bølger, over 3 m.


Ole er usikker på styrken i vantinnfestingen på lånt båt, og blir på land. Mona vil ikke risikere flere vant og gjør det samme. Bjørnar får til en bra dag, og seiler seg opp på listen. Harald seiler med sitt gamle storseil, og har fått tilbake farten fra treningen, og klarer å seile seg opp etter middels starter, og er noenlunde fornøyd.

Dag 4 - fredag 24. oktober
Litt mindre vind til å begynne med, men fortsatt store bølger.
Nok en bra dag for Bjørnar, men han mister en seier ved å velge feil merke på siste runding. Det var gøy å lede, men veldig irriterende å seile seg ned til en 11.plass sier Bjørnar når han er tilbake på land igjen. Det kan man forstå.

Harald er også fornøyd med god fart og litt bedre starter. Han skulle nok ha seilt med det gamle storseilet hele tiden.

Ole får en bedre dag med plasseringer midt i feltet. Mona liker seg fortsatt best på land.

 

Dag 5 - lørdag, avslutning.
Fortsatt bra dag for Bjørnar, men ikke helt i toppen i første seilas, men litt nærmere i den andre. Harald får til første seilas, men hekter i siste start og må ta straff. Han får derfor en dårlig avslutning og får Ole foran seg i mål.

Om kvelden er det stor premieutdeling, med ”du gamla, du fria”, og svenskene tar rikelig for seg av premiebordet. Det hele avsluttes med en flott buffe med rikelig med mat og drikke.


SWE 379 - Verdensmester Stellan Berlin

Søndag er det hele over, og vi pakker båtene i containeren, som hentes mandag morgen for hjemsendelse. Tirsdag og onsdag reiser vi hjem til snø og kulde, etter 14 minnerike dager sammen med våre venner fra mange land.