VM 2.4 mR 2000, Melbourne 03.08. mars.

Denne turen hadde vi planlagt i over et år. 18. desember pakket vi 9 båter inn i containeren på
Fillipstad-kaia i Oslo for avgang til Australia. Frakten ble sponset av Wallenius & Wilhelmsen.

24. februar tok vi av fra Gardermoen, via London til Bangkok. Der hadde vi en stopp på 2 dager
før vi fløy de siste 9 timer til Melbourne.
Vel framme kl. 06.00 på morgenen (vi var selvsagt ute av rytme, så tiden spilte ingen rolle) stablet
vi 7 personer, 2 rullestoler og bagasjen inn i en ikke altfor stor taxi. 30 minutter senere ankom vi
Cecil St. 155 i Williamstown, et hus som vi hadde leid. Eieren av huset driver med utleie (Bed & Breakfast)
og dette huset passet oss helt perfekt.

Etter at vi hadde installert oss og summet oss litt, tok vi turen ned til The Royal Yacht Club of Victoria for
å sjekke ut forholdene. En svenske ved navn Anders Nordal som hadde vært her siden november, hadde
gjort oss en kjempejobb ved å ta ut båtene fra containeren og trille de ned til klubben. Båtene hadde
fått stått ute i frisk luft istedenfor å stå inne i en container i 90 varmegrader.

Det var strålende vær som møtte oss, 30-35 grader og sol hele dagen. Solen står opp i vest og går
ned i øst her under. Den står rett over oss og er veldig farlig. Lite osonlag gjorde at vi måtte smøre oss
med solfaktor 30 og ikke være for mye ute i solen.

REGISTRERING, MÅLING, VEIING
Ved registrering fikk vi utdelt vår VM-genser og mottok kontrollskjema for måling av seil og veiing av
båt. Vi kan måle inn 3 forseil og 2 storseil. Båten blir veid med seil og kontrolleres mot målebrevet.
Når alt er gjort, får vi seilingsbestemmelsene og vi kan gå ut å prøveseile.

DAG 1
Første start:
Mye vind, 6-8 m/sek, høye bølger.
Ole kommer veldig bra ut. Ligger fort i tetfeltet og holder seg der resten av løpet. Får sin beste plassering
(nr. 5) og får en fin start på mesterskapet. Jostein får en 20. plass og er svært fornøyd. Bjørnar får
havari allerede nå og det er den værst tenkelige starten han kan få. De andre norske kommer på
35. plass og nedover. Trygve og Mona går inn etter løpet p.g.a. problemer.
Andre start:
Etter 2 omstarter er vi igang. En plassering bedre på Jostein. Ole hekter med en annen båt i toppen
av masten og får akterstaget ødelagt. Han seiler resten av løpet uten akterstag og går deretter inn for
å reparere og velger dermed å stå over 3. seilas. Bjørnar er med og får 45. plass, Ernst 32. og
Tulle 48. plass.
Tredje start:
Tulle er inne, Bjørnar er inne, Ole er inne, Mona er inne, Trygve er inne og Ernst er inne!
Jostein fullfører med sin beste plassering, nr. 10.


Frisk seilas: båter kommer opp til kryssmerket. I bakgrunnen ser vi Melbourne.

DAG 2
Starter med lite vind. 1-3 m/sek i de to første seilasene.
Ikke mye å nevne bortsett fra 12. plassen til Ole og 17. plassen til Tulle som ble hennes beste plasserring
i mesterskapet.
Kl. 14.30 kom vinden og vi hadde en seilas som de 3 foregående dag.

DAG 3
Mye lik dag 1. Mye vind hele dagen. Noe friskt i perioder, 8-10 m/sek, noe friskere i kastene.
Noen norske seilere velger å bli på land i dag.

DAG 4
Lik dag 2. Vi får 2 seilaser med lite vind, 1-3 m/sek. Nesten nøyaktig som dag 2 kom vinden mellom
2. og 3. start. Vinden økes fort til 8 m/sek.

Mye vind i 8 seilaser, lite vind i 4 seilaser. Vinden noe ustabil, dreide 20 grader på sitt meste, men
falt tilbake.
Mesterskapet var veldig bra arrangert. Det ble mange generelle tilbakeganger. De kunne nok vært
strengere med flaggene etter første tilbakegang.

Bryggeplassen til de handicappede var ikke bra. Båtene måtte ligge dobbelt. Dette gjorde arbeide
med å få folk i båtene og heise opp seilene vanskelig.

Teltet ble benyttet flittig både for å søke skygge og komme sammen.