Internasjonal 2.4mR


2.4 med tredekk.
BEGYNNELSEN

Båtklassen ble til etter en idè som oppstod i Stockholm i 1983. Noen båtkonstruktører brukte "R Meter" reglene til å konstruere en en-manns kjølbåt, 2.4mR.
Båten er en fullblods racer som innehar alle egenskapene som en sofistikert kjølbåt har, uten høye kostnader, og båten har også den fingertupp følelsen som en jolle har.
Som en søster til de større R-båtene: 6m, 8m og 12m, denne båten har den typiske kraftfulle Meter-båt seilestilen.

Klassen vi seiler i er en konstruksjonsklasse. Det er Norlin mark III som har dominert de siste årene. Over 90% av båtene er Norlin, de andre er forskjellige private konstruksjoner. Klassen er under stadig utvikling og hvert år kommer det nye og spennende design på kappseilings banene.
I Norge har Ole Eide designet sin egen båt, OE mark III er den siste fra hans side. Båten har vist seg å være konkurransedyktig mot Norlin MK III.

BÅTEN ER MORO Å SEILE
Det kan kjennes som en vanlig kjølbåt, men man kan manøvrere båten hurtigere. I "Tofire'n" er man både skipper og mannskap. "Kast gasten - seil Tofire" - er ett budskap som iblant brukes for lansering av klassen blant kjølbåtseilere som har problem med å få tak i mannskap.
Den aktive er gjerne en jolle- og kjølbåtseiler som "avsluttet" sin karriere, men som har fått en ny interesse for Tofire'n. Blant de aktive finns derfor ett stort antall gamle NM og VM- medaljører.

SIKKER BÅT
Tofire'n har en ekte kjøl og kan ikke velte. Båtene har flyteelementer i forrommet og akter og den flyter med hele cockpiten fylt med vann. Siden seileren sitter nede i båten med hodet og kropp vendt mot fartsretningen med alle trim kontroller innen rekkevidde, er ikke seilingen noen fysisk antrengelse og seilingen foregår i en og samme klasse med menn, kvinner, ung og gammel, funksjonsfriske og funskjons hemmede.
Siden vi sitter dypt nede i båten, er kropps- vekten alltid nær senter av tyngepunktet. Dette gjør at Tofire'n ikke er så sensitiv med hensyn på kroppsvekten til seileren. Tofire'n fokuserer i steden på sofistikert seiltrim, taktikk og strategi. Man sitter på bunnen av båten og styrer med hender eller føtter. Det går lett å tilpasse båten for personer med ulike typer av handicap. Båten gir en unik mulighet for alle - uansett alder, kjønn, styrke eller vekt - til å seile på like vilkår.

HANDICAPSEILING
Tofire'n bidrar til at seiling blir en av få idretter der handicappede kan trene og konkurerre på like vilkår som funksjonsfriske.

PARALYMPICS
Ettersom Tofire'n har blitt akseptert som klasse i Paralympics i Sydney år 2000, har interessen blant handicappede vokst fort det siste året.
Skandia Spinalis Cup som ble arrangert 23.-24. aug. 1997 i Lidkøping i Sverige, hadde over 60 deltagere fra hele 25 nasjoner.
Norge klarte under VM i Finland 1998 å kvalifisere seg til Sydney 2000 ved at Jostein Stordahl fikk en 3. plass blant 39 funksjonshemmede. De 7 beste nasjoner ble kvalifisert. Dette Mesterskapet hadde 96 båter på startlinjen (57 funksjonsfriske).

BÅTFAKTA
2.4mR eller "Mini-12" som den het i starten, er en kjølbåt som er konstruert etter den inter nasjonale R-regelen. At den het mini-12 har som bakgrunn i att den opprinnelig ble laget som en kopi i skala 1:5 (12/5=2.4) av de klassiske 12-meterene som konkurrerte om en av verdens mest prestisjefylte pokal - Americas Cup.

En Tofire bygger etter en formel som er lik:
R=(L+2d-F+S)/2,37 

R = måletal (2,4)

L = målt lengde i meter

d = omkretsdifferanse midtskipps

F = fribordhøyde

S = målt seilareal

Dette er en konstruksjonsregel, hvilket innebærer att konstruktøren kan bevege seg fritt innenfor rammen for regelen. Om man f.eks. vil øke seilarealet, som gir økt båtfart, kan man minske vannlinjelengden som da er farts- hemmede. Sluttsummen skal alltid bli 2,4.

Seilarealet består av storseil (ca. 4,5m²) og forseil (fokk) (ca. 3,0m²).
Ved medvindseiling brukes spribom  som er enkel å håndtere takket være dens spesielle konstruksjon.
Ballasten (ca. 150 kg) består av 8 - 12 blylodd som går å løfte ut.
Skroget veier ca. 65 kg og dette kan man frakte på taket på en bil.
Målebrevet er utferdiget, hvilket innbærer bl.a. att båten skall være utstyrt med flytekraft så att den flyter selv om hele båten er fyllt med vann.

 

24kryssfresk.jpg (40393 bytes)

 

 

 

24Tegning (12461 bytes)